بررسی فنی کوپا توسط گروه سبقت آزاد

بررسی فنی کوپا توسط گروه سبقت آزاد

ریگان خودرو

 

سبقت آزاد:

روز یکشنبه 5 فروردین 1397 فرصتی دست داد تا در هوای ابری و دلپذیر پایتخت که به لطف تعطیلات نوروزی خیابانهایش نیز خلوت شده بود، بتوانیم ملاقاتی با خودروی کوپا T210 محصول جدید شرکت ریگان خودرو داشته باشیم و آن را مورد بررسی فنی قرار دهیم. این خودرو محصول اختصاصی شرکت ریگان خودرو از زیر مجموعه‌های گروه صنعتی کرمان خودرو است. خودرویی که لایسنس آن توسط ریگان خودرو از شرکت هونان جیانگ‌نان چین از زیر مجموعه‌های خودروسازی زوتی خریداری شده است و به صورت جوینت ونچر قرار است توسط ریگان خودرو در ایران تولید و داخلی سازی شود. پس در قدم اول باید بدانیم که برخلاف اکثر چینی‌های موجود در بازار ایران، این خودرو محصول اختصاصی ریگان خودرو است. زادگاه T210 شهر چانگشا واقع در استان هونان چین است. پیش از حضور این خودرو در ایران، تمام مراحل طراحی، ساخت، تولید و تست خودرو در مجتمع صنعتی شهر چانگشا انجام می‌شد که این خط تولید در حال حاضر به ایران منتقل شده است.

من به همراه پدرام و طاها تصمیم گرفتیم تا برای انجام این تست فنی به سمت پارک آبشار تهران برویم. در طول مسیر و تا رسیدن به محل مورد نظر، خودروی کوپا T210 من را به عنوان سرنشین عقب میزبانی کرد. نرمی T210 و تکان‌های این خودرو برای من که عقب نشسته بودم، بعنوان یک خودروی شاسی بلند قابل قبول بود. در پیچ‌های تند نیز طوری بود که سرنشین در جای خود تکان زیادی نداشت و سرنشین به خوبی از سمت صندلی‌ها حمایت می‌شد. فضای پا و سر برای من مناسب بود و در پشت صندلی‌های ردیف جلو، فرورفتگی‌هایی برای زانوی سرنشینان عقب تعبیه شده بود تا فضای پای بیشتری را برای سرنشینان عقب فراهم کند.

در حال برانداز کردن داخل خودرو بودم که صدای یک نوع بوق هشدار در حین حرکت ما را متوجه خود کرد، سنسور حرکت بین خطوط بود که با خارج شدن از خط هشدار می‌داد. آپشن بسیار خوب و کارآمدیست که البته برای رانندگی در شهری مثل تهران (یا شاید بسیاری از شهرهای ایران) باید این آپشن را خاموش کرد. خوشبختانه دکمه آن دم دست و کنار مانیتور تعبیه شده است.

آپشن دیگری که از همان ابتدا به کارمان آمد، شارژر وایرلس گوشی بود. که پدرام پس از سوار شدن، گوشی خود را روی آن قرار داد و شروع به استفاده از شارژ وایرلس کرد.

خودروی کوپا T210 از این قبیل آپشن‌ها کم نداشت و با انبوهی از آپشن روبرو بودیم که در ادامه سعی می‌کنم به همه آنها اشاره کنم.

طراحی خارجی:

در نمای جلوی خودرو، شباهت خاصی با محصولات شاسی بلند فولکس واگن مخصوصا تیگوان به چشم می‌آید ولی نمی‌توان آن را یک کپی ناقص دانست زیرا که T210 در عین شباهت، امضای خود را در طراحی دارد. خطوط کرومی افقی روی جلوپنجره به زیبایی در داخل کاسه چراغ امتداد یافته‌اند. در کاسه چراغ یک لنز برای هدلایت وجود دارد و LED های نواری چراغ راهنما به بهترین نحو این طراحی را تکمیل می‌کنند. در نمای کناری اول از همه رینگ‌های نسبتا زیبا و بزرگ 18 اینچی خودرو به چشم می‌آیند که با لاستیک‌های 235 و فاق 60 جای هیچ صحبتی باقی نمی‌گذارند.

دستگیره‌ها کرومی هستند و نورپردازی ملایم سفید رنگی پشت دستگیره‌ها وجود دارد که در تاریکی می‌تواند به خوبی دستگیره‌ها را نمایان کند. از نمای جانبی یک نوار کرومی بالای دو پنجره عقب وجود دارد که در انتها به لچکی خاص این خودرو می‌رسد. شیشه‌های عقب خودرو به همراه لچکی به صورت فابریک با درصد نسبتا بالایی دودی بوده که باب دل دودی پسندان خواهد بود!
آینه‌های جانبی اندازه معقولی دارند و در زیر آینه‌ها شاهد چراغ خوش‌آمد (welcome light) و دوربین هستیم.
در نمای عقب کوپا T210، نوار کرومی لبه در صندوق جزو مواردی است که جلب توجه می‌کند. چراغ‌های عقب روی قوس در عقب قرار دارند که این قوس هر چه به سمت کناره‌ها پیش می‌رود، بیشتر به خط شبیه می‌شود و در نهایت به یک خط تبدیل می‌شود که تا بالای دستگیره‌های عقب امتداد می‌یابد. بطور کلی نمای پشت خودرو طراحی پخته‌ای دارد و به همراه فونت نوشتاری کوپا شباهتی به پورشه ماکان را تداعی می‌کند. به طور کلی طراحی ظاهری این خودرو بی‌شباهت به شاسی‌بلندهای با فرم کوپه نیست.

ابعاد خودرو:

طول 4654 میلی متر
عرض 1893 میلی متر
ارتفاع 1696 میلی متر
فاصله بین دو محور 2805 میلی متر
فاصله از سطح زمین 178 میلیمتر
وزن 1661 کیلوگرم

نمای داخلی:

هنگامی که پشت فرمان برقی خودرو نشستم، اولین چیزی که نظرم را جلب کرد، پشت آمپر تمام دیجیتال T210 بود. افکت حرکتی پشت آمپر هنگام روشن و خاموش شدن خودرو، در نگاه اول جالب است اما به نظر می‌رسد در دراز مدت جذابیت دیداری اولیه را نخواهد داشت. نشانگر باز و بسته بودن درب‌ها در هنگام خاموش بودن خودرو نیز در همین پشت آمپر به نمایش درمی‌آید.
خودرو به سیستم ورود بدون کلید مجهز است و روی دستگیره درب‌های جلو در هر دو طرف دکمه قفل و باز وجود دارد. دکمه استارت به نظر جنس استیل دارد که احتمالا جذب کننده چربی نوک انگشتان شما خواهد بود و سعی شده با قسمت کرمی رنگ فرمان ست شود و البته که کیلس استارتر در جای مناسبی سمت راست فرمان تعبیه شده است.
در قسمت پشتی فرمان دسته‌های راهنما و برف‌پاک‌کن در طرفین قرار گرفته بودند. البته کوپا T210 هم به سنسور نور مجهز بود (اتولایت) و هم به سنسور باران (رین سنسور) که تا حد زیادی نیاز شما را برای استفاده کردن از این دسته‌ها مرتفع می‌سازد و عملاً فقط برای راهنما زدن به آن نیاز دارید.

پایین‌تر از دسته راهنما در سمت چپ فرمان، یک دسته نیز برای کروز کنترل تعبیه شده بود و کروز این خودرو بصورت دکمه‌های روی فرمان نبود. هر چند در اولین برخورد باید زمانی را صرف یادگیری جهت‌های دسته کروز کنترل کنید، اما پس از عادت به آن، استفاده‌اش راحت به نظر می‌رسد. به شخصه ترجیح می‌دهم دکمه‌های استفاده از کروز کنترل بر روی فرمان تعبیه شده باشند. در طراحی فرمان چرمی D شکل کوپا T210 سعی بر این شده تا حس اسپرت بودن به راننده منتقل شود. دکمه‌های کنترلی روی آن بزرگ و در دسترس هستند. هرچند که هرگز نتوانستم با دکمه‌های چرخشی و گردون کم و زیاد میزان صدا در سمت چپ فرمان و دکمه‌های تعویض ترک موزیک در سمت راست فرمان ارتباط برقرار کنم. سمت چپ فرمان، کمی پایینتر، دکمه‌های تنظیم نور پشت آمپر قرار دارند و در کنار آنها چند دکمه بدون استفاده هست که تصور اینکه چه آپشنی باقی مانده تا بتوان دکمه‌های آن را اینجا قرار داد برایم سخت است! طراحی دستگیره‌های روی در به دو صورت هستند. یکی عمودی که دست در پشت آن قرار می‌گیرد، و یکی افقی که انگشت‌ها داخل آن می‌رود تا برای بستن درهای کوپا که اتفاقا از رگلاژ مناسبی هم بهره می‌برند هیچ مشکلی نداشته باشید. روی در راننده، بین این دو دستگیره، دکمه بالابر شیشه‌ها قرار گرفته که هر 4 شیشه بصورت اتوماتیک با یک فشار تا انتها بالا و یا پایین می‌روند و البته در برخورد با مانع، متوقف می‌شوند. این آپشن برای هر خودرویی که از پاور ویندو (بالارفتن اتوماتیک شیشه پس از خروج از خودرو و قفل کردن درها) و پاور سانروف در فهرست تجهیزات جانبی خود بهره می‌برد الزامی و عقلانی به نظر می‌رسد. تنظیم برقی آینه‌ها و دکمه جمع شدن و باز شدن آینه‌ها هم همینجا قرار گرفته است. نکته جالب اینجاست که با قفل کردن درب‌ها توسط سوئیچ ریموت، آینه‌ها بطور اتوماتیک جمع شده و با نگه داشتن دکمه قفل برای مدت زمان بیشتری، شیشه‌ها نیز بالا رفته و سقف پانورامای خودرو بسته می‌شود.

آفتاب‌گیرها در هر دو طرف راننده و شاگرد، دارای آینه به همراه چراغ هستند. آینه وسط الکتروکرومیک است و بالاتر از آینه شاهد دکمه‌های کنترلی برای باز و بسته شدن سقف پانورامیک و همچنین چراغ‌های مطالعه سرنشینان جلو هستیم. 

صندلی‌های خودرو در ردیف جلو مجهز به تنظیم برقی هستند البته بدون حافظه! صندلی راننده در 8 جهت و صندلی شاگرد در 4 جهت به همراه تنظیم گودی کمر. دکمه‌های تنظیم صندلی شاگرد، هم در سمت راست صندلی قرار دارند و هم برا دسترسی راننده، در سمت چپ صندلی بالاتر از کنسول وسط قرار گرفته‌اند. البته این مورد شدیداً سرنشین عقب را ترغیب به سر به سر گذاشتن سرنشین جلو می‌کند! فضای پا و سر برای من پشت فرمان مناسب بود اما "سقف تا پدرام" قسمت راننده صفر بود و سر پدرام با سقف مماس بود. پاهای پدرام نیز در پایین‌ترین حالت صندلی، باز هم فاصله خیلی کمی تا فرمان داشت. 

لیبل ایربگ در کنار صندلی‌های ردیف جلو خودنمایی می‌کند که ایربگ‌های جانبی را نشان می‌دهد. در کل کوپا T210 مجهز به 6 کیسه هواست که دو عدد سرنشینان جلو، دو عدد جانبی و دو عدد پرده‌ای را شامل می‌شود.

ریگان خودرو از ترکیب چرم مصنوعی و پلاستیک سخت برای داشبورد و رودری‌ها استفاده کرده است. جنس داشبورد خودرو خوب و خصوصاً در بازه قیمتی اعلامی، قابل قبول به نظر می‌رسد و در وسط داشبورد آن، یک مانیتور لمسی 8 اینچی قرار گرفته است. هدیونیت کاملی دارد. از نقشه و GPSپشتیبانی می‌کند و روی خودروی مورد تست ما، نرم‌افزار رهیاب تارگت بخوبی کار می‌کرد. رادیو را نیز تست کردیم. از طریق بلوتوث، با گوشی طاها ارتباط گرفتیم که براحتی و به سرعت اتصال انجام شد. یک موسیقی پخش کردیم و 8 بلندگوی این سیستم را به چالش کشیدیم که صدای قابل قبولی ارائه داد و تفکیک صداهای بم و ریز به خوبی انجام می‌شد. در مانیتور برای هر چرخ می‌توانید بصورت تصویری اطلاعات مربوط به باد و دمای لاستیک‌ها را که از سنسور TPMS ارسال می‌گردد با جزییات مشاهده کنید.

در سمت راست مانیتور، 4 دکمه وجود دارد. دکمه اول دوربین 360 درجه خودرو را به نمایش درمی‌آورد که البته در سرعت پایین قابل انجام است. در صورت استفاده از دنده عقب نیز، دوربین 360 درجه بطور خودکار به همراه دوربین دنده عقب با خطوط هماهنگ با فرمان به نمایش گذاشته می‌شود. دکمه دوم هشدار خروج از خط است که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردم. یک چراغ کوچک روی این دکمه هست که وضعیت روشن یا خاموش بودن این آپشن را نشان می‌دهد. هنگامیکه از خط خارج شوید، علاوه بر هشدار آلارم، در صفحه پشت آمپر خودرو نیز هشدار تصویری خروج از خط را می‌بینید. دکمه سوم مربوط به رادار نقطه کور است. این دکمه نیز چراغ کوچکی برای نشان دادن وضعیت فعال یا غیرفعال بودن این آپشن در کنار دکمه دارد که نور ضعیفی دارد و در روز و روشنایی آفتاب جهان تاب عملا دیده نمی‌شود! با روشن بودن این آپشن، هشدار نقطه کور را به صورت یک آیکون زرد رنگ در گوشه‌ی آینه بغل‌ها مشاهده خواهید کرد. این آپشن کاربردی در صورتی به شما هشدار می‌دهد که خودرویی در نقطه کور شما باشد و با استفاده از آیینه‌ها قابل مشاهده نباشد. دکمه چهارم مربوط به تصفیه هوای داخل اتاق است و اطلاعات مربوط به آلودگی خارج خودرو و میزان ذرات معلق داخل اتاق را روی صفحه مانیتور 8 اینچی خودرو نمایش می‌دهد. در پایین صفحه نمایش 8 اینچی، 8 دکمه وجود دارد که راننده در حال رانندگی، بجای لمس صفحه می‌تواند براحتی از این دکمه‌ها برای کنترل صفحه نمایش استفاده کند.

دریچه‌های تهویه داخل خودرو بزرگ و افقی طراحی شده‌اند ولی هوا آنقدر گرم نبود که بتوان سرمایش آن و توانایی خنک کردن اتاق را به چالش کشید. سیستم تهویه کوپا T210 دو کاناله است و با اینکه در وسط صفحه کنترلی آن یک نمایشگر کوچک تعبیه شده و کاملا قابل دیدن است، ولی هنگامیکه تغییری در سیستم تهویه می‌دهید، به شکل بزرگتری روی مانیتور 8 اینچی نیز نمایش داده می‌شود. در قسمت وسط و بالای دکمه‌های کنترل تهویه، دکمه فلاشر تعبیه شده که با وجود قرار گرفتن در محل مناسب، اندازه آن اندکی کوچک به نظر می‌رسد. در طرفین فلاشر، دکمه سنسور جلو و سامانه کنترل پایداری (ESP) به چشم می‌خورد که بطور پیش فرض روشن هستند و با زدن این دکمه‌ها می‌توان آن را خاموش کرد. پایینتر و در طرفین این قسمت، دکمه‌های گرمکن صندلی برای سرنشینان جلو وجود دارد که سه مرحله‌ای هستند و میزان حرارت را با چراغ‌های کوچکی که روی آنها تعبیه شده نمایش می‌دهند.

دو عدد ورودی USB و دو عدد ورودی AUX برای سیستم صوتی پایینتر از دکمه‌های کنترل تهویه تعبیه شده و در طرفین این درگاه‌ها، یک جای فندکی و یک خروجی 12 ولت وجود دارد.
دسته دنده خوش‌دست است و در جای مناسبی قرار گرفته است. مود S برای حالت رانندگی اسپرت و دکمه ترمز پارک برقی نیز کنار دسته دنده قرار دارند. در کنار دکمه ترمز پارک برقی، دکمه اتوهولد قرار دارد.
عقب‌تر دو جالیوانی بزرگ و مناسب و در کنار آن محل قرارگیری گوشی وجود دارد که شارژ وایرلس را نیز انجام می‌دهد. کنسول وسط بزرگ و جادار است. در آن بصورت دو تکه طراحی شده و با زدن یک دکمه، در کنسول به طرفین باز می‌شود.
پشت کنسول دریچه‌های تهویه عقب قرار دارد و پایینتر از آن خروجی 12 ولت و یک ورودی USB وجود دارد که برای سرنشینان عقب کاربردی به نظر می‌رسد. صندلی عقب همانگونه که عنوان کردم، راحت بود. زیر آرنجی همراه با جالیوانی نیز برای ردیف عقب وجود داشت. دستگیره بالای پنجره‌ها حالت آرام بند دارد و در کنار دستگیره‌ها در ردیف عقب چراغ مطالعه برای سرنشینان عقب قرار گرفته است.

صندوق عقب این خودرو با 334 لیتر حجم، فضای خوبی را نسبت به جثه خودرو ارائه می‌دهد و یکی از مزایای این قسمت دسترسی به چرخ زاپاس از داخل صندوق است. البته با تا شدن صندلی‌های عقب این فضا افزایش پیدا خواهد کرد. نکته جالب صندوق، باز و بسته شدن در آن بطور اتوماتیک است که هم از روی سوئیچ، هم از طریق دکمه روی در انجام می‌شود. همچنین وجود سنسور پا در کوپا T210 باز کردن صندوق را بسیار آسان کرده بطوریکه با نزدیک بودن سوئیچ و رد کردن پا از پایین سپر عقب، در صندوق بطور اتوماتیک باز و بسته می‌شود.

تجربه رانندگی:

خودروی کوپا T210 به یک موتور 1.5 لیتری توربوشارژ مجهز است که توان 156 اسب بخار با گشتاور 210 نیوتن متر را توسط یک گیریکس 6 سرعته اتوماتیک راهی چرخ‌های جلو می‌کند. جالب است بدانید که نام خودرو با توجه به گشتاور تولیدی و توربو بودن این خودرو انتخاب شده است و گیربکس آن برای میتسوبیشی ژاپن است که توسط شرکت DE در چین تولید می‌شود.
با فشردن دکمه استارت خودرو را روشن می‌کنم. از صدای موتور خبری نیست. دنده را وضعیت D قرار داده و شروع به حرکت می‌کنیم. با تعویض حالت دسته دنده، هیچ تکانی به اتاق منتقل نمی‌شود. در حین حرکت، تاخیر موتور توربوشارژ T210 همانند اکثر همتایان خود وجود دارد. از دور موتور 2500 به بالا توربو وارد مدار می‌شود. البته این تاخیر محسوس نیست تا زمانیکه وارد شیب‌های سنگین شوید. هر چند عملکرد این پیشرانه و گیربکس مناسب است و دغدغه خاطری برای شما فراهم نمی‌کند. البته باید دید در دراز مدت کیفیت توربو این خودرو و سازگاری آن با جغرافیا و سوخت ایرانی چگونه خواهد بود.
صدای غرش پیشرانه خودرو در دور موتورهای بالا و حتی کات آف خیلی کم به داخل اتاق راه می‌یابد که نشان از عایق بندی خوب کابین کوپا T210 دارد. شتاب گیری و توانایی‌های حرکتی با توجه به وزن و قدرت پیشرانه مناسب بوده و باعث چابکی خودرو شده است. با فشار بیشتر روی پدال گاز، گیربکس براحتی معکوس می‌کشد و شتاب ثانویه مناسبی ارائه می‌دهد. در واقع به نظر می‌رسد در هنگام رانندگی با آن هیچگاه مجبور به استفاده از حالت تیپ‌ترونیک (تعویض دنده‌ها بصورت دستی) نخواهید شد. تا آنجا که توانستم چرخهای خودرو را بر روی سرعت‌گیرها، چاله چوله‌ها و دست‌اندازهای بدفرم مسیر تست رقصاندم. در مقایسه با جک اس 5، چری تیگو 5 و هایما S7 تعیلق نرم‌تری دارد چیزی شبیه تعلیق میتسوبیشی اوتلندر و در مقایسه با لیفان X60 تعلیق ایکس 60 نرم‌تر به نظر می‌رسد که بعنوان یک کراس اوور شهری قابل قبول است اما در تکانهای عرضی همانند مابقی همتایان خود بوده و البته که در مقایسه با خودرویی چون اوتلندر در کنترل تکانهای عرضی ضعیف‌تر عمل می‌کند.
از شعاع گردش عالی و فرمان پذیری خوب کوپا T210 نمی‌توان گذشت. مزیتی که در ترافیک‌های شهری و خیابان‌های شلوغ به شما این امکان را می‌دهد که براحتی بین خطوط جابجا شوید و بدون استرس دور بزنید. هدلینگ کوپا همانند رقبای چینی است و چیز بیشتری ارانه نمی‌دهد و چه بسا که با ختلاف کمی بتوان هندلینگ چری تیگو 7 را بهتر دانست.
ترمزها همانی است که از یک خودروی خوب انتظار دارید. در هنگام ترمزگیری ترمزها بخوبی وارد عمل می‌شوند. همان چیزی است که در ترافیک‌های شهری برای ترمزگیری‌های مدوام و بدون انتقال استرس و نیروی کنترل نشده به اتاق نیاز دارید و باید گفت در صورت ترمز ناگهانی نیز بخوبی خودرو را نگه می‌دارد.
با توجه به ثبت نام‌های انجام شده، کوپا T210 بزودی راهی بازار می‌شود و از اردیبهشت ماه 97 باید شاهد حضور اولین سری تحویلی این خودرو در سطح کشور باشیم. در نهایت با توجه به انبوه آپشن‌های موجود، توانایی‌های حرکتی مناسب و کیفیت مناسب ادوات و قطعات، می‌توانیم خودروی کوپا T210 را با توجه به رنج قیمتی عنوان شده، خودرویی ارزنده بدانیم.

کوپا T210 احتمالا در دو تیپ پایه و فول آپشن عرضه خواهد شد که قیمت تیپ پایه که فاقد برخی آپشن‌ها از جمله تنظیم برقی صندلی‌ها، پشت آمپر دیجیتال و... است، چیزی حدود 105 میلیون تومان در بازار به فروش خواهد رسید و تیپ فول آپشن آن احتمالا قیمتی بین 130 تا 135 میلیون خواهد داشت.

مزایا:

  • کیفیت اداوات و متریال قابل قبول
  • قدرت پیشرانه مناسب و هماهنگی خوب با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک
  • ترمزهای عالی
  • کوهی از آپشن‌ها، تجهیزات رفاهی و امنیتی
  • ظاهر زیبا و قابل قبول

بهره گیری از شبکه خدمات پس از فروش گسترده گروه کرمان خودرو

معایب:

  • صندلی‌های جلو می‌توانست از ارگونومی بهتر و کاهش ارتفاع بیشتری برخوردار باشد
  • طراحی ساده داشبورد
  • نداشتن حافظه صندلی برقی برای راننده
  • نکته: در مدت زمان کوتاه تست خودروی کوپا T210 توسط تیم خودروی پایگاه خبری سبقت آزاد، امکان سنجش میزان مصرف سوخت و شتاب صفر تا صد این خودرو میسر نبود که امیدواریم در فرصت‌های آتی نیز میزان دقیق آن را محاسبه و اعلام نماییم.

 

 

افزودن دیدگاه جدید

Filtered HTML

  • نشانی‌های وب و پست الکترونیکی به صورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • تگ‌های HTML مجاز: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.

Plain text

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • نشانی‌های وب و پست الکترونیکی به صورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.

Get In Touch

با ما در تماس باشید